L'ARENGARIO STUDIO BIBLIOGRAFICO - Dott. Paolo Tonini
Libri illustrati per l’infanzia. Le figure disobbedienti
Luogo: Cellatica
Editore: L'Arengario Studio Bibliografico
Stampatore: prodotto in propro
Anno: 2025 (19 dicembre)
Legatura: brossura
Dimensioni: 29,7x21 cm.
Pagine: pp. VIII - 65 (3) compresa la copertina
Descrizione: copertina illustrata a colori con un disegno di Enrico Mauro Pinochi. Catalogo interamente illustrato a colori, 65 schede ragionate a cura e con un testo introduttivo di Paolo Tonini («Le fgure disobbedienti» / «Disobedient figures». Edizione digitale.
Bibliografia: N. D.
Prezzo: N. D.ORDINA / ORDER
Antonio Faeti nel suo libro «Guardare le figure» (1972), documentava il fatto che le figure cariche della memoria e dell’immaginario popolare si sottraevano al controllo del testo così che, per usare l’espressione di Marshall McLuhan, il mezzo diventava il messaggio: “...Con l’opera di questi disegnatori entra, nell’ambito volutamente rigido, asettico, severamente censurato, della letteratura per l’infanzia, l’eco insinuante, molesta e contraddittoria della piazza. Il segno dei figurinai interrompe la coerente esattezza del progetto pedagogico che vorrebbe vietare ai bambini la conoscenza di tutto ciò che di «diverso», opposto, alternativo esiste al mondo. [...] [...] Il figurinaio, che riproponeva un repertorio antico e denso di contraddizioni, sembrava guardare l’infanzia sempre con gli occhi di Wilhelm Busch o con quelli di H. Hoffmann: non esitava a spaventare i bambini, non rimuoveva i corposi fantasmi di una antipedagogia popolare, bizzarra e saturnina. Autentico «pifferaio di Hamelin» trascinava inspiegabilmente i bambini, attratti da immagini remote, che essi non riuscivano a decifrare interamente" (Antonio Faeti, «Guardare le figure. Gli illustratori dei libri per l’infanzia», Torino Einaudi, 1972: pp. 8-10). Oggi non ci sono libri illustrati per l’infanzia: perché l’infanzia turbata dal mondo oscuro e dai giardini incantati non esiste più. Nella luce fredda della libertà controllata si formano individui perfettamente integrati o reietti irrecuperabili: si è finalmente estirpata ogni antipedagogia. Rimangono i vecchi libri figurati che dormono nelle cassapanche e nelle cantine, negli scaffali dimenticati delle antiche
librerie e delle biblioteche: sfogliandoli ritornano inaspettati i turbamenti della fantasia e le ombre della felicità.
Antonio Faeti in his book «Guardare le figure» (1972), documenting the fact that figures laden with memory and the popular imagination escaped the control of the text, so that - using Marshall McLuhan’s expression - the medium became the message: “...With the work of these draughtsmen there enters, into the deliberately rigid, aseptic, and strictly censored sphere of children’s literature, the insinuating, troublesome, and contradictory echo of the public square. The mark of the «figurinai» interrupts the coherent exactness of the pedagogical project that would forbid children knowledge of everything «different», opposed, alternative that exists in the world. [...] The «figurinaio», who re-proposed an ancient repertoire dense with contradictions, seemed always to look at childhood through the eyes of Wilhelm Busch or H. Hoffmann: he did not hesitate to frighten children, nor did he remove the substantial ghosts of a popular, bizarre, and saturnine anti-pedagogy. An authentic «Pied Piper of Hamelin», he inexplicably led children along, attracted by remote images that they were unable to decipher completely” (Antonio Faeti, «Guardare le figure. Gli illustratori dei libri per l’infanzia», Turin, Einaudi, 1972: pp. 8–10). Today there are no illustrated books for children, because a childhood troubled by the dark world and enchanted gardens no longer exists. In the cold light of controlled freedom, perfectly integrated individuals or irredeemable outcasts are formed: every anti-pedagogy has finally been eradicated. What remain are the old illustrated books, sleeping in trunks and cellars, on forgotten shelves of ancient bookshops and libraries: leafing through them, the disturbances of fantasy and the shadows of happiness unexpectedly return.
DOWNLOAD PDF FILE
Antonio Faeti in his book «Guardare le figure» (1972), documenting the fact that figures laden with memory and the popular imagination escaped the control of the text, so that - using Marshall McLuhan’s expression - the medium became the message: “...With the work of these draughtsmen there enters, into the deliberately rigid, aseptic, and strictly censored sphere of children’s literature, the insinuating, troublesome, and contradictory echo of the public square. The mark of the «figurinai» interrupts the coherent exactness of the pedagogical project that would forbid children knowledge of everything «different», opposed, alternative that exists in the world. [...] The «figurinaio», who re-proposed an ancient repertoire dense with contradictions, seemed always to look at childhood through the eyes of Wilhelm Busch or H. Hoffmann: he did not hesitate to frighten children, nor did he remove the substantial ghosts of a popular, bizarre, and saturnine anti-pedagogy. An authentic «Pied Piper of Hamelin», he inexplicably led children along, attracted by remote images that they were unable to decipher completely” (Antonio Faeti, «Guardare le figure. Gli illustratori dei libri per l’infanzia», Turin, Einaudi, 1972: pp. 8–10). Today there are no illustrated books for children, because a childhood troubled by the dark world and enchanted gardens no longer exists. In the cold light of controlled freedom, perfectly integrated individuals or irredeemable outcasts are formed: every anti-pedagogy has finally been eradicated. What remain are the old illustrated books, sleeping in trunks and cellars, on forgotten shelves of ancient bookshops and libraries: leafing through them, the disturbances of fantasy and the shadows of happiness unexpectedly return.
DOWNLOAD PDF FILE
