L'ARENGARIO STUDIO BIBLIOGRAFICO - Dott. Paolo Tonini
Pop Art. Consumismo e rivoluzione
Luogo: Cellatica
Editore: L'Arengario Studio Bibliografico, "Arte e Ideologia 34"
Stampatore: prodotto in proprio
Anno: 2025 (11 novembre)
Legatura: brossura
Dimensioni: 29,7x21 cm.
Pagine: pp. X - 198 (4) compresa la copertina
Descrizione: copertina illustrata a colori. Catalogo interamente illustrato a colori, 98 schede ragionate con i prezzi. A cura e con un testo introduttivo di Paolo Tonini «Consumismo e rivoluzione / Consumerism and revolution». Edizione digitale.
Bibliografia: N. D.
Prezzo: N. D.ORDINA / ORDER
La pop art ha espresso il fascino della forma di merce, e in modo tanto più seducente quanto più profonda è stata, da parte dei suoi protagonisti, la critica della società dei consumi, della politica e della morale che le corrispondono. L’opera pop materializzava il carattere di feticcio della merce: la verità e la bellezza che puoi acquistare e vendere. [...] Andy Warhol superstar. Nessuno come lui ha saputo trasformare le immagini del consumo in oggetti da consumare. Il bello del brutto, l’eleganza della volgarità, l’anticonformismo del conformismo, e viceversa. Far soldi è forse tra le arti la meno disonesta. Ci vuole un po’ di ironia per stare al gioco, che poi è conseguenza di un’alta considerazione per il pensiero della morte. All’origine di questa arte sta forse la sensibilità per il sistema di comunicazione che fa delle buone maniere - insieme alla psicoanalisi - il modello più autentico dei rapporti umani. Non è un caso che il primo libro illustrato da Warhol sia il best seller «Complete Book of Etiquette. The Guide to Gracious Living», di Amy Osborne Vanderbilt, indiscussa autorità in fatto di etichetta nel mondo anglo-americano. [...] Un popolo maleducato è un popolo pronto alla sottomissione, e del resto le dittature di ogni colore hanno in comune il cattivo gusto. La pop art andò a morire all’alba del postmoderno e Warhol si gustò le inaugurazioni. Tra la polvere dell’arte e delle stelle, rimane fra le sue invenzioni la giacca blu indossata sui jeans stinti. C’è qualcosa di più elegante? Lo stile questo conta, per vivere e per morire (dal testo introduttivo).
Pop art has expressed the charm of the form of goods in such a seductive way as well as the criticism of the consumer society with its politics and its morals has been profound. The pop artwork materialized the fetish character of the goods: the truth and beauty that you can buy and sell. [...] Andy Warhol superstar. Nobody like him has been able to transform the images of consumption into objects to be consumed. The beauty of the ugly, the elegance of vulgarity, the nonconformity of conformism, and vice versa. Making money is perhaps the least dishonest of the arts. It needs a bit of irony to play the game, which is the consequence of a high consideration for the thought of death. At the origin of this art is perhaps sensitivity for the communication system that makes good manners - together with psychoanalysis - the most authentic model of human relationships. It is no coincidence that the first book illustrated by Warhol is the best seller «Complete Book of Etiquette. The Guide to Gracious Living», by Amy Osborne Vanderbilt, undisputed etiquette authority in the Anglo-American world. A rude people is a people ready to submission, and moreover dictatorships of all colors have bad taste in common. Pop art went to die at the dawn of postmodernism and Warhol enjoyed the inaugurations. Among the dust of art and stars, the blue jacket worn on faded jeans remains among his inventions. Is there anything more elegant? Style counts for living and dying.
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Pop art has expressed the charm of the form of goods in such a seductive way as well as the criticism of the consumer society with its politics and its morals has been profound. The pop artwork materialized the fetish character of the goods: the truth and beauty that you can buy and sell. [...] Andy Warhol superstar. Nobody like him has been able to transform the images of consumption into objects to be consumed. The beauty of the ugly, the elegance of vulgarity, the nonconformity of conformism, and vice versa. Making money is perhaps the least dishonest of the arts. It needs a bit of irony to play the game, which is the consequence of a high consideration for the thought of death. At the origin of this art is perhaps sensitivity for the communication system that makes good manners - together with psychoanalysis - the most authentic model of human relationships. It is no coincidence that the first book illustrated by Warhol is the best seller «Complete Book of Etiquette. The Guide to Gracious Living», by Amy Osborne Vanderbilt, undisputed etiquette authority in the Anglo-American world. A rude people is a people ready to submission, and moreover dictatorships of all colors have bad taste in common. Pop art went to die at the dawn of postmodernism and Warhol enjoyed the inaugurations. Among the dust of art and stars, the blue jacket worn on faded jeans remains among his inventions. Is there anything more elegant? Style counts for living and dying.
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